Meerwaarde bij bedrijfsuitjes
De meerwaarde bij bedrijfsuitjes gaat verder dan vermaak zoals je hieronder kunt lezen. Bedrijven organiseren bedrijfsuitjes met als belangrijkste doel de medewerkers een plezierige dag te bezorgen. Met sportieve, actieve of creatieve activiteiten doorbreekt men de dagelijkse routine van het werk en leert men elkaar op een andere manier kennen.
Het voornaamste doel is vermaak. De gekozen activiteiten zijn dan een middel om dat doel te bereiken.
- Spelelement bestaande uit competitie en spanning
- plezier maken, humor en ontspanning, er is veel ruimte voor eigen invulling
- sociale aspecten; elkaar beter of anders leren kennen, contact maken, netwerken
- ontdekken; van een nieuwe omgeving een onbekende stad, experimenteren, anderevaardigheden of juist de grenzen ervaren
Gelijkwaardigheid speelt een cruciale rol. De directeur die mee doet heeft dezelfde status als ieder ander lid van de organisatie.
Heel vaak noemen opdrachtgevers bij de aanvraag van een uitje direct als tweede doel:teambuilding. Kennelijk denkt men: “als het dan toch geld moet kosten moet het maar gelijk iets opleveren”. En dat is ook zo!
Hoewel een bedrijfsuitje geen training is lenen uitjes zich wel uitstekend als middel om:
1. te werken aan de samenwerking,
2. kunnen ze gericht zijn op kennismaking
3. of kan het accent juist meer liggen op het verkrijgen van een bepaalt resultaat.
a. Bedrijfsuitjes of evenementen organiseren doe je met mensen en voor mensen.
Er zijn drie partijen betrokken:
De opdrachtgever of vertegenwoordiger dient zo specifiek mogelijk aan te geven wat het belang en de betekenis of impact van het bedrijfsuitje is of moet zijn.
Deelnemers aan een evenement of workshop zijn producent van hun eigen ervaring en beleving.
Het is voor de arrangeur belangrijk een zo scherp mogelijk beeld te krijgen van de wensen, verwachtingen, eisen en behoeften van de deelnemers.
Onderstaande peilingsvragen helpen bij het inzichtelijk maken van de wensen, verwachtingen, eisen en behoeften en zijn dus sturend voor het eventprofiel.
Veel van bovenstaande vragen kan de opdrachtgever of vertegenwoordiger pas beantwoorden als er een globaal voorstel is gedaan voor het evenement programma.
Bedrijfsuitjes, evenementen en workshops zijn wat mij betreft de gelegenheid bij uitstek om meerwaarde toe te voegen. De belangrijkste meerwaarde bij bedrijfsuitjes is bij BuitenGewoon drieledig en bestaat uit:
1.) Je levert met je team of bedrijf een wezenlijke bijdrage aan de samenleving door allerhande klussen te doen in de natuur of aan cultuurobjecten zoals landgoederen.
2.) Met een uitdagend of creatief programma werk je met je team of bedrijf tevens aan samenwerking en teambuilding.
3.) Wij vinden dat workshops en evenementen voor leuk zijn om te doen en leerzaam als het even kan.
Voorts zijn de voordelen:
- ontdekken van een omgeving: stad of landschap;
- het ontdekken van talenten bij jezelf;
- je collega’s beter leren kennen;
- het leveren van een actieve bijdrage aan milieu of de samenleving;
- het spelenderwijze opdoen van kennis, vaardigheden, inzicht en ervaring.